Slovenciny.Com  

 

 
 

Hlavná ponuka

 
  hlavná strana
archív
kúpiť hru a iné predmety
kúpiť kartu
figúrky a sošky
slovník
začínate s wow
reklama s celebritou
externé diskusné fórum
redakcia
 

World of Warcraft

  O hre
Mapy sveta
Battlegrounds
Doprava
Pozemné Mounts
Vzdušné Mounts
 
Know you Lore
Bohovia a príšery
Scythe of Elune
Aegwynn
Jaina Proudmoore
Sylvanas Windrunner
Garona Halforcen
 
Profesie
Jewelcrafting a Socketovanie itemov
Blacksmithing
Skinning
Tailoring
Mining
Leatherworking
Herbalism
Enchanting
Alchemy
Inscription
 

Rasy v hre

  Human
Orc
Draenei
Undead - Nemrtví
Blood Elves
Night Elves
Gnome
Troll
Tauren
Dwarves
 

Povolania v hre

  Druid
Hunter
Paladin
Priest
Rogue
Warlock
Mage
Shaman
Warrior  

Burning Crusade sekcia

 
  o rasách hry
o datadisku
Hellfire peninsula
Nagrand
Zangarmarsh
 

Wrath of the Lich King sekcia

 
  Všeobecný archív
Stručný beštiár
Death Knight
Mapa Northrendu
 

Download sekcia

 
  Patch info
Addony
Témy na mobil
Video download
Pozadia plochy
 

WOW diskusia

 

Kúpiť hru

 

13,99€ (421,46Sk)

 

 

Široká ponuka predmetov a možnosti hry na GameExpres.sk

 

 

 

 

 



Fansite o světě W

SACRED - city
Stalker.Hotgames.cz 

Two Worlds Fansite

Star Wars: The Old Republic Diablo III - CZE fansite

 

 
 

 

MS 2011 Bratislava Košice
ČS Superstar 2
 
L
Recenzia na WOW
 
 
 

Blizzard Entertainment patrí v súčasnosti medzi najúspešnejšie vývojárske štúdia na svete a aj keď nechŕli herné tituly ako na bežiacom páse, každá ich novinka zmení životy miliónom ľudí. Stačí len spomenúť tituly Diablo, Starcraft a predovšetkým Warcraft, a väčšine z vás sa dozaista vyjavia tie bezsenné noci, ktoré ste pri spomínaných hrách strávili. A práve strategická elita menom Warcraft priniesla Blizzarďákom vytúžený úspech a uznanie a tak niet divu, že príbehy sveta Azeroth sa s posledným datadiskom Frozen Throne rozhodne neskončili. Práve naopak. Dobrodružstvá po dlhom čakaní konečne ožívajú na našich obrazovkách a to vďaka očakávanej onlineovke World of Warcraft, ktorá sa po megaúspešnom štarte v Amerike dostáva po dlhšom čakaní aj na európsky trh. Dokáže však prekonať súčasných MMORPG velikánov, ako napríklad EverQuest 2 či Dark Age of Camelot? Malá nápoveda - áno.


Štyri roky po porážke hrozivej Burning Legion (Planúca légia) sa dostáva svet Azeroth opäť na pokraj vojnového konfliktu. Horda, ktorej baštou sa stal ostrov Kalimdor, začína čoraz častejšie o sebe dávať najavo a tak niet divu, že Aliancia, okupujúca východné kráľovstvá, sa nenechá len tak utlačovať.

Ako je u Blizzardov zvykom, aj u najnovšieho Warcraftu je príbeh načrtnutý formou intra, ktoré opäť exceluje po všetkých stránkach a dozaista vo vás zanechá dlhodobé zážitky. Po jeho zhliadnutí vám už, ale nič nebráni v tom, aby ste sa naplno vrhli do fantastického sveta, ktorým Azeroth bezosporu je. Pred samotným ponorením sa do dobrodružstiev vás ale čaká ešte výber rasy a povolania, ktoré priamo ovplyvnia vaše nasledujúce dejisko.
Rasy sú rozdelené rovnomerne pre obidve strany konfliktu, takže v prípade, že vás láka svet Kalimdoru a teda farba Hordy, tešiť sa môžete na silných, ale tupých orkov, obrovitých Taurenov, spráchnivených nemŕtvych a samozrejme škeriacich sa trollov. Aliancia si tradične musí vystačiť s mierumilovnejšími rasami, medzi ktoré patria štandardne ľudia, malí, ale odolní trpaslíci, tajomní noční elfovia a nakoniec aj poloviční gnomovia. Čo ma veľmi potešilo, bol fakt, že každá rasa začína na diametrálne odlišnom území a tak napríklad trpaslík rozbehne svoje kšefty v zasneženom kraji v okolí trpaslíčej metropoly Ironforge, zatiaľ čo človečina si svoj osud naplní v hustých lesoch poblíž ľudskej superusadlosti Stormwindu. Popri voľbe rasy je niemenej dôležité aj povolanie, pričom jednotlivé rasy môžu vykonávať len tie práce, na ktoré sú vopred predurčené. Ako príklad spomeniem Taurena, silné to stvorenie, ktoré je síce úžasným šamanom či bojovníkom, ale jeho mozgové kapacity sú pre zameranie kúzelník alebo warlock nepostačujúce.

Osobne mi výber povolaní pripadal vcelku chudobný, veď posúďte sami: bojovník, paladin, kúzelník, warlock, shaman, druid, lovec, vrah a kňaz. S odstupom času však musím konštatovať, že tím Blizzard odviedol výbornú pracu pri ich balancovaní a tak sa nestretnete s vyslovene preferovanými povolaniami (ako sa mi to stalo v EQ2, kde je zúfaly nedostatok liečiteľov na úkor kúzelníkov či bojovníkov). Po tejto procedúre ste už ale pripravený na nejaké to dobrodružstvo a tak posledná vec, ktorá vás bude deliť od plnenia questov a zabíjania monštier bude výber serveru. Ten je však životne dôležitý, pretože narozdiel od EverQuestu 2, kde sú všetky svety non PvP, tu si môžete vybrať aj server s touto možnosťou. Autori pritom sami sľubujú, že súboje medzi hráčmi budú s novými updatmi čoraz viac podporovať, pretože rozdelenie sveta na dva znepriatelené klany si tieto ozbrojené strety skutočne žiada a osobne musím potvrdiť, že ak sa rozhodnete rozdať si to s iným hráčom, čakajú na vás vskutku zaujímavé a hodnotné odmeny. Myslím si, že teraz je ten pravý čas povedať vám na rovinu, čo je na tejto hre tak úžasné. Je to jednoduchosť s cieľom poskytnúť dlhodobú zábavu, čo najširšej mase ľudí, ktorí si chcú k hre sadnúť a jednoducho ju začať hrať a nemajú záujem o štúdium všakovakých tabuliek, štatistík a manuálov. Už len fakt, že hra pre nováčikov neposkytuje žiaden tutoriál, hovorí za všetko.

Svoju životnú púť začínate v tej najľahšej zóne a až usilovným plnením questov a následným levelovaním si budete môcť dovoliť navštíviť okolité kraje, ktoré sú určené pre pokročilejších hráčov. Získavanie questov a ich plnenie je pritom jednoduché ako facka, takže už v prvotných minútach vašej existencie budete mať denník doslova preplnený všakovakými úlohami a misiami. Tie sa vo všeobecnosti delia na tri základné činnosti a síce poslíčkovanie, získavanie určitého druhu surovín a samozrejme zabíjanie všadeprítomnej hávede. Snaď ani nemusím dodávať, že väčšina úloh je štedro odmeňovaná, takže rozhodne sa ich vyplatí plniť. NPC, ktoré tieto questy zadávajú, sú ľahko rozpoznateľné vďaka symbolu otáznička, ktorý nad nimi svieti. Touto špecialitkou sa autori efektne vyhli problému zdĺhavosti, ktorý postihol EQ2, kde questy boli zadávané od neoznačených ľudí, takže ste sa často pristihli, ako blúdite sem a tam, s cieľom objaviť požadovanú osobu.

Plnenie questov pritom nie je jediná činnosť, s ktorou sa pri hraní WoW budete zaoberať. Veľkú úlohu v tejto gamese hrajú aj profesie, do ktorých sa môžete nechať vybranými osobami zaškoliť. Okrem voľby dvoch hlavných zameraní, ako je napríklad krajčírstvo či výroba zbraní, si môžete vybrať ešte tri menšie špecializácie napr. kuchár, rybár, prvá pomoc atď., takže dokopy si môžete vytvoriť všestranne zameranú postavu. Získavanie surovín potrebných na výrobu toho či onoho predmetu je opäť otázkou niekoľkých okamihov a samotná výroba sa deje za pomoci jediného tlačítka. Skrátka, v jednoduchosti je krása. Za obrovský krok smerom k hrateľnosti považujem relatívne krátku hraciu dobu medzi dvoma úrovňami postavy. Už nemusíte usilovne hrať non-stop celý týždeň (ako to je u spomínaného EQ2), aby ste sa konečne dostali na vytúžený level, ale kľudne vám postačí deň-dva pohodového hrania a výsledok sa ihneď dostaví.

S každým novým levelom sa vám pritom otvárajú nové a nové questy, samozrejme spolu s unikátnymi skillmi, takže hnací motor každej onlineovky tu dosahuje svojho najvyššieho výkonu. Nové schopnosti tu však nedostávate len tak zadarmo, ale si ich musíte pracne kúpiť u jedného z trénerov, takže ak sa vám zo začiatku bude zdať, že bohatnete až príliš rýchlo, vyššie úrovne vašej postavy vám váš názor rázne poupravia. Ďalšie obrovské plus hra získava za korisť zo zabitých nepriateľov, ktorá po vzore Diabla často predstavuje viacero hodnotných predmetov, takže po každom úspešnom zabití sa hráč teší ako malé decko na to, čo mu za poklady dané torzo ponúkne. Dôkazom zamerania hry na hrateľnosť je aj smrť, ktorá vo WoW nepredstavuje zďaleka takú pohromu ako u iných onlineoviek a ak hráč nebodaj skape, jeho duša sa objaví na najbližšom cintoríne, odkiaľ môže, chránená od okolitého sveta a útokov, nerušene doplachtiť k svojmu telu a previesť oživenie.

Postava po smrti pritom nestráca žiadnu skúsenosť či financie, takže hráči sú tým podporovaní k väčšiemu riskovaniu, ktoré často vedie k zbesilým bojom, kde jeden fireball lieta za druhým a počet skolených nepriateľov rastie priam geometrickým radom. Milou špecialitkou je čas v hre, ktorý plynie presne podľa času reálneho a ak hráte WoW výlučne večer, bude aj herná doba zahalená do tmy a denné svetlo nikdy neuvidíte. V neposlednom rade musím spomenúť aj elegantne vyriešenú dopravu, ktorá vám formou gryfonov zabezpečí pohodlný a rýchly presun medzi vzdialenými územiami, čo sa občas náramne hodí pri poslíčkovských questoch, kde sa musíte často dostaviť až na druhý koniec ostrova. Podzemné metro medzi hlavnými mestami už len dotvára prekrásnu mozaiku sveta Azeroth.